تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انتقال آب دریای عمان به مشهد باز هم عقب افتاد | ۳ سال شد ۴ سال

  • کد خبر: ۱۷۹۱۰۹
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
انتقال آب دریای عمان به مشهد باز هم عقب افتاد | ۳ سال شد ۴ سال
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی صحبت‌های پیشین خود درباره زمان رسیدن آب دریا به مشهد را تکذیب و تحقق این پروژه را به سال‌۱۴۰۶ موکول کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «بر‌اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده و اعلام شرکت ایمواسکو، آب انتقالی از دریای عمان تا سال‌۱۴۰۶ به مشهد خواهد رسید.» این خبری است که دیروز مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛ خبری که حکایت از تأخیر یک‌ساله در رسیدن آب از نقطه‌ای دارد که در کوران خشک‌سالی‌های پی‌در‌پی، چشم امید میلیون‌ها نفر به آن دوخته شده است؛ خبری که علیرضا طاهری سیزده ماه قبل این‌گونه رسانه‌ای‌اش کرده بود: «در نقطه‌ای ایستاده ایم که درباره انتقال آب از جنوب به شرق، دیگر قول نمی‌دهیم. زیرا این پروژه بزرگ در حال اجراست و تا سال ۱۴۰۵ به مشهد می‌رسد.»

این مقام مسئول در حالی گفته‌های قبلی‌اش درباره رسیدن آب دریای عمان به مشهد را تکذیب کرده است که روزنامه شهرآرا به همراه شمار زیادی از رسانه‌ها از قول او خبر رسیدن آب دریا در سال‌۱۴۰۵ را بار‌ها و بار‌ها منتشر کرده‌اند. در‌همین‌راستا روزنامه شهرآرا در تاریخ ششم تیرماه‌۱۴۰۱ در گزارشی خبری با عنوان «۴ سال دیگر دریا به مشهد می‌رسد»، جزئیات صحبت‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای را منتشر کرده بود.

طاهری با‌این‌حال دیروز در نشست خبری مدیران صنعت آب‌و‌فاضلاب استان و شهر مشهد در واکنش به تعجب خبرنگارانی که تأخیر در روند اجرای این پروژه‌ها را شنیدند، اظهار کرد: ایمواسکو اعلام کرده بود که در‌صورت رفع برخی معارضات، شاهد تسریع در رسیدن آب دریا به پهنه شرقی کشور خواهیم بود؛ به‌هرحال ما تلاشمان را می‌کنیم و اگر در زمان مذکور این پروژه انجام نشد، دلایلش را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه ما اطلاعات دوستان را اعلام می‌کنیم و از خود چیزی نمی‌گوییم، در واکنش به سؤال خبرنگار شهرآرا درباره پیشرفت فیزیکی این طرح، گفت: ترجیح می‌دهم که عددی را نگویم.

او البته این خبر خوش را هم داد که با انعقاد قرارداد خرید ۲۵۰ کیلومتر لوله این خط آبی که مهم‌ترین بخش اجرایی این پروژه به شمار می‌آید، کار لوله‌گذاری این طرح بزرگ از محل استان سیستان‌و‌بلوچستان آغاز شده است.

حفاظ بتنی وسط «چهل‌بازه»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر‌خبرنگار شهرآرا درباره حاشیه‌های به‌وجود‌آمده در مسیر کال چهل‌بازه که باعث نصب حفاظ‌های بتنی یکی از دستگاه‌ها در حریم رودخانه شده است، گفت: حفظ بستر این رودخانه بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است و درباره مالکیت در بستر این رودخانه اختلاف وجود دارد، اما هنوز حکم قضایی صادر نشده است.

او ادامه داد: این درحالی است که طرف مقابل در روز‌های اخیر با گذاشتن حفاظ‌های بتنی دوباره ادعای مالکیت در حریم چهل‌بازه کرده بود که طبق وظیفه برای حفظ بستر رودخانه امور حفاظت و حراست شرکت آب منطقه‌ای «بستر بودن» منطقه را به طرف دعوی گوشزد کرد و منتظر رسیدن به حکم قطعی و راه حل منطقی درباره این منطقه هستیم.

طاهری حوضه آبریز این رودخانه را ۳۴۰ کیلومتر دانست و اضافه کرد: این رودخانه ۲۰‌میلیون متر‌مکعب آورد فعال دارد و برای افق ۱۴۲۰ هم سهمی ۲‌درصدی برای تأمین آب شهر مشهد برای آن متصور شده‌ایم.

راهکار جدی برای خروج کشف‌رود از بحران

او همچنین در پاسخ سؤال دیگر شهرآرا درباره بحران فزاینده‌‎ای که در کشف‌رود به وجود آمده است، با قدردانی از مجموعه شهرداری مشهد برای ورود به موضوع تصفیه‌خانه سپتاژ گفت: بسیاری از مشکلات این‌رود در تعاملی سه‌جانبه بین مدیریت شهری مشهد، شرکت آب منطقه‌ای و سرمایه‌گذار حل خواهد شد و با این راهکار می‌توان دومین رودپارک شهر را در کشف‌رود ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با بیان اینکه در سخت‌ترین، خشک‌سال‌ترین و کم‌بارش‌ترین سال آبی قرار داریم و این استان در کشور رتبه نخست خشک‌سالی را دارد، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ٩٩.۶‌میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های سنجش باران این شرکت در سطح استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٢.٢‌درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۵.٩‌درصد کاهش دارد.

وی اضافه کرد: وضعیت کاهش بارندگی در مشهد بدتر از میانگین استانی است و امسال تاکنون ٧٠‌میلی‌متر بارندگی در این شهر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵٨‌درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۶٧‌درصد کاهش داشته است.
طاهری همچنین درباره وضعیت آبی سد‌های مشهد گفت: هم‌اکنون فقط ٩‌درصد از حجم مخزن سد دوستی آب دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال ٢١‌درصد بود.

مشهد، همچنان بر مدار اضطرار

مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد نیز در این نشست گفت: با‌وجود اینکه بیش از نیمی از تابستان را پشت سر گذشته‌ایم، همچنان در شرایط اضطرار تأمین آب قرار داریم.

حسین اسماعیلیان افزود: آب مورد نیاز مشهد در شرایط اوج مصرف ١٢‌هزار‌و‌٧٠٠ لیتر در ثانیه است و با احتساب منابع آبی موجود، برای تأمین این میزان ۴ هزار‌و‌۵٠٠ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم. در‌همین‌راستا برای تأمین نیاز آب شرب مشهد و با توجه به خشک‌سالی کم‌سابقه، یازده پروژه اضطراری تأمین آب برای این کلان‌شهر با ۴٠‌هزار‌میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

به گفته او، بخشی از این پروژه‌ها در سال‌های گذشته وارد مدار و ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت آبی جدید ایجاد شده است. وی یادآور شد: میزان هدررفت فیزیکی آب شهر مشهد ٩‌درصد بوده و شدت حوادث در شبکه توزیع آب کاهش یافته است. وی تأکید کرد: برخورد با مشترکان بدمصرف نیز در دستور بوده و تاکنون انشعاب آب شش اداره پرمصرف قطع و به ٢٣۵ مشترک مسکونی نیز اخطار قطع داده شده است که نیمی از این تعداد برای کاهش مصرف اقدام کرده‌اند.

اسماعیلیان درباره آب‌رسانی به روستا‌های شهرستان مشهد نیز گفت: سیصد روستا زیرپوشش این شرکت قرار گرفته‌اند که حدود ١١٣ روستا از این تعداد در شرایط تنش آبی قرار دارد.

آب‌رسانی به ۱۰۰ شهر

مدیرعامل آبفای خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: خشک‌سالی شدید و بی‌سابقه در پنجاه سال اخیر آب‌دهی ۱۴۳۰ منبع تأمین آب استان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

حسین امامی با اشاره به آب‌رسانی آبفای استان به صد شهر و ۲ هزارو‌۴۰۰ روستا اعلام کرد: با وجود مشکلات شدید مالی و کاهش نزولات آسمانی ۱۰۰درصد شهر‌ها و ۹۳درصد روستا‌ها در خراسان‌رضوی تحت پوشش شبکه آب بهداشتی قرار دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->